![39 39](https://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/wizje-miast-przyszlosci/thumbs/thumbs_39.jpg)
![12 12](https://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/przez-teleskop-hubblea/thumbs/thumbs_12.jpg)
![Barbarian Barbarian](https://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/okladki-gier-psygnosis/thumbs/thumbs_barbarian.jpg)
![Detroit: Become Human™_20180720040856 Detroit: Become Human™_20180720040856](https://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/detroit-become-human/thumbs/thumbs_Detroit_-Become-Human%E2%84%A2_20180720040856.jpg)
![11 11](https://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/2001-odyseja-kosmiczna/thumbs/thumbs_11.jpg)
![1939, pomiędzy Szóstą a Siódmą aleją 1939, pomiędzy Szóstą a Siódmą aleją](https://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/nowy-jork-przed-wojna/thumbs/thumbs_1939-pomiedzy-szosta-a-siodma-aleja.jpg)
Europa, środek II wojny światowej. Hitlerowska Rzesza chwieje się w posadach, trwają przygotowania do zwarcia z Aliantami. Właśnie wtedy powstaje pomysł zorganizowania tajnej operacji.
Komiks „Umarłem na Gibraltarze” jest wspólnym dziełem scenarzysty Piotra Mańkowskiego i rysownika Tomasza Kleszcza.
Jest to opowieść o wydarzeniach z 1943 roku dziejących się w Europie, których finałem była śmierć generała Sikorskiego. Naczelny Wódz jest tu postacią drugoplanową, a głównymi bohaterami jest dwójka ludzi: polski kurier oraz enigmatyczny agent, który przybywa z Ameryki do Europy w celu wykonania supertajnej misji.Komiks pokazuje wojnę w inny niż zazwyczaj sposób. Nie pokazuje zniszczeń, barykad ani matek płaczących po stracie swych synów. Na kolejnych planszach widzimy cyniczną rozgrywkę pomiędzy Aliantami, Niemcami i Sowietami. W tryby tej straszliwej machiny dostała się Polska, której przywódcy i żołnierze znaleźli się w sytuacji bez wyjścia. Muszą podjąć ostateczną rozgrywkę…”Umarłem na Gibraltarze” to nowy na polskim rynku gatunek historycznego thrillera. Komiks przesiąknięty mrokiem, brutalnością i cynizmem. A zarazem opowieść o rozpadzie starego świata, ginącego wraz z końcem wojny.
Na rysunkach Tomasza Kleszcza ożywa stara Warszawa, Londyn czy Paryż. Autorzy włożyli dużo pracy w wierne odtworzenie strojów z epoki i całej rekwizytorni przynależnej do Starego Świata, tego który wraz z wojną umiaerał.
Główne założenia komiksu są oczywiste. Fabuła ulokowana w konkretnej rzeczywistości musi posiadać znamiona odpowiadające owej rzeczywistości. Postaci historyczne nie mogą zbytnio wychodzić poza ramy znane z historii. I to wszystko zostało w komiksie spełnione. Autorzy nie tworzyli historii alternatywnej, nie chcieli również robić czegoś świadomie skandalizującego, przekręcającego historyczne ramy. Jedyne co zostało zrobione, to dodanie ich zdaniem najbardziej prawdopodobnych perypetii w miejsce historycznych białych plam. Koncepcje te powstały po lekturze całej dostępnej literatury na temat katastrofy gibraltarskiej z 4 lipca 1943 roku, w której zginął generał Władysław Sikorski. Mowa zwłaszcza o książkach Tadeusza A. Kisielewskiego, Davida Irvinga oraz Carlosa Thompsona.
Komiks, w pełnym kolorze, ukaże się w postaci e-booka oraz w limitowanej edycji specjalnej (tylko 500 egzemplarzy i ani jednego więcej) na papierze. To drugie, ponad 100-stronicowe wydanie będzie posiadać unikalną sekcję dodatkową pt „Szkice i inspiracje”, opisującą kulisy powstania projektu. Premiera na początku października 2014 r.
Źródło grafiki: (C) Tomasz Kleszcz
Większą niż Stu legendą jest Paul McCartney. Pod koniec lat 60-tych wybuchła plotka, że zginął on w wypadku samochodowym. I że Beatlesi, z jakiegoś niepojętego powodu, tego nie ujawnili i zastąpili go sobowtórem. Kanadyjskim policjantem. Plotka ta stała się strasznie popularnym mitem miejskim, a fani Beatlesów rzucili się robić prywatne dochodzenia w tej sprawie. Zaczęli szukać na okładkach płyt i w tekstach utworów znaków i sygnałów, które miałyby sugerować, że faktycznie jest z Paula trup.