



Pierwsze zagraniczne połączenie lotnicze Polska uruchomiła już w 1920 roku. Ciągle jeszcze wówczas stolica nie posiadała lotniska z prawdziwego zdarzenia.
Pierwszą naturalną lokalizację lotniska w Warszawie były Pola Mokotowskie. Po zakończeniu II wojny światowej zaczęły na nim operować towarzystwa lotnicze, takie jak Aerolloyd czy Franco Rumaine. Ta ostania kompania uruchomiła regularne połączenie lotnicze Warszawa-Bukareszt. Jednocześnie dostrzegano wady takie położenia pasów startowych. Miasto cały czas się rozszerzało, przekraczając granice Wawelskiej, przez co umieszczanie lotniska w bezpośrednim sąsiedztwie zbudowań wydawało się niebezpieczne. Istniały w Warszawie jeszcze inne lotniska: na Gocławiu, Młocinach oraz powstałe w 1926 roku wojskowe na Okęciu. Właśnie ta ostatnia lokalizacja podsunęła z czasem pomysł rozbudowy.
W kolejnych latach na Okęciu zaczęły być wznoszone hangary, garaże, warsztaty oraz najważniejsze – port lotniczy z poczekalnią dla pasażerów (na zdjęciu). Dla samolotów wylano rozległą płytę betonową. Miejsca nie brakowało – na Okęcie zakupiono ponad 450 hektarów ziemi. W 1934 roku zakończyła się budowa infrastruktury portu pasażerskiego. Łączny koszt budowy Okęcia oszacowano na 10 mln złotych. 29 kwietnia prezydent Ignacy Mościcki dokonał uroczystego otwarcia.
W tym czasie istniał już polski narodowy przewoźnik. Wcześniej spółka Aerolloyd przekształciła się w Aerolot, działał też poznański Aero. Pod koniec 1928 roku decyzją Ministerstwa Komunikacji likwidacji uległy wszystkie prywatne firmy lotnicze, a na ich miejsce utworzono jedno państwowo-samorządowe przedsiębiorstwo Linje Lotnicze LOT Sp. z o. o. W logo miało Żurawia, a na ulicach Warszawy całkiem sporo reklam i neonów. Po otwarciu pasażerskiego Okęcia, to właśnie tam zlokalizowano siedzibę firmy.
Tuż przed wybuchem II wojny światowej LOT wykonał pierwszy w historii lot transatlantycki. Dysponował wówczas 26 samolotami. Po wojnie wszystko trzeba było odbudowywać, gdyż Niemcy zniszczyli lotnisko.
Źródło grafiki: Architektura i budownictwo
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Design lepszy niż dzisiaj na Chopinie. No i te punktowe oświetlenie!
Patrząc na to zdjęcie, wyglądające jak z planu filmowego mam wrażenie, że kiedyś LOT trzymał wyższe standardy.
Chciałabym dowiedzieć się więcej na temat losów pracowników lotniska tuż po wybuchu II wojny światowej. Słyszałam , że byli ewakuowani zagranicę i część z nich dołączyła do Armii Andersa.
Czy ktoś mi pomoże uzupełnić braki wiedzy?