![08 08](http://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/wizje-miast-przyszlosci/thumbs/thumbs_08.jpg)
![X-47b X-47b](http://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/tajemnicze-samoloty/thumbs/thumbs_x-47b.jpg)
![Ho-2-29 Ho-2-29](http://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/tajemnicze-samoloty/thumbs/thumbs_ho-2-29.jpg)
![astana_06 astana_06](http://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/astana/thumbs/thumbs_astana-06.jpg)
![apollo11-08 apollo11-08](http://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/apollo-11/thumbs/thumbs_apollo11-01.jpg)
![W Camp David z Dwightem Eisenhowerem podczas operacji w Zatoce Świń, 1961 W Camp David z Dwightem Eisenhowerem podczas operacji w Zatoce Świń, 1961](http://www.tunguska.pl/wp-content/gallery/jfk-minelo-50-lat/thumbs/thumbs_jfk-10.jpg)
Pierwsze zagraniczne połączenie lotnicze Polska uruchomiła już w 1920 roku. Ciągle jeszcze wówczas stolica nie posiadała lotniska z prawdziwego zdarzenia.
Pierwszą naturalną lokalizację lotniska w Warszawie były Pola Mokotowskie. Po zakończeniu II wojny światowej zaczęły na nim operować towarzystwa lotnicze, takie jak Aerolloyd czy Franco Rumaine. Ta ostania kompania uruchomiła regularne połączenie lotnicze Warszawa-Bukareszt. Jednocześnie dostrzegano wady takie położenia pasów startowych. Miasto cały czas się rozszerzało, przekraczając granice Wawelskiej, przez co umieszczanie lotniska w bezpośrednim sąsiedztwie zbudowań wydawało się niebezpieczne. Istniały w Warszawie jeszcze inne lotniska: na Gocławiu, Młocinach oraz powstałe w 1926 roku wojskowe na Okęciu. Właśnie ta ostatnia lokalizacja podsunęła z czasem pomysł rozbudowy.
W kolejnych latach na Okęciu zaczęły być wznoszone hangary, garaże, warsztaty oraz najważniejsze – port lotniczy z poczekalnią dla pasażerów (na zdjęciu). Dla samolotów wylano rozległą płytę betonową. Miejsca nie brakowało – na Okęcie zakupiono ponad 450 hektarów ziemi. W 1934 roku zakończyła się budowa infrastruktury portu pasażerskiego. Łączny koszt budowy Okęcia oszacowano na 10 mln złotych. 29 kwietnia prezydent Ignacy Mościcki dokonał uroczystego otwarcia.
W tym czasie istniał już polski narodowy przewoźnik. Wcześniej spółka Aerolloyd przekształciła się w Aerolot, działał też poznański Aero. Pod koniec 1928 roku decyzją Ministerstwa Komunikacji likwidacji uległy wszystkie prywatne firmy lotnicze, a na ich miejsce utworzono jedno państwowo-samorządowe przedsiębiorstwo Linje Lotnicze LOT Sp. z o. o. W logo miało Żurawia, a na ulicach Warszawy całkiem sporo reklam i neonów. Po otwarciu pasażerskiego Okęcia, to właśnie tam zlokalizowano siedzibę firmy.
Tuż przed wybuchem II wojny światowej LOT wykonał pierwszy w historii lot transatlantycki. Dysponował wówczas 26 samolotami. Po wojnie wszystko trzeba było odbudowywać, gdyż Niemcy zniszczyli lotnisko.
Źródło grafiki: (C) Piotr Mańkowski
Większą niż Stu legendą jest Paul McCartney. Pod koniec lat 60-tych wybuchła plotka, że zginął on w wypadku samochodowym. I że Beatlesi, z jakiegoś niepojętego powodu, tego nie ujawnili i zastąpili go sobowtórem. Kanadyjskim policjantem. Plotka ta stała się strasznie popularnym mitem miejskim, a fani Beatlesów rzucili się robić prywatne dochodzenia w tej sprawie. Zaczęli szukać na okładkach płyt i w tekstach utworów znaków i sygnałów, które miałyby sugerować, że faktycznie jest z Paula trup.
Design lepszy niż dzisiaj na Chopinie. No i te punktowe oświetlenie!
Patrząc na to zdjęcie, wyglądające jak z planu filmowego mam wrażenie, że kiedyś LOT trzymał wyższe standardy.
Chciałabym dowiedzieć się więcej na temat losów pracowników lotniska tuż po wybuchu II wojny światowej. Słyszałam , że byli ewakuowani zagranicę i część z nich dołączyła do Armii Andersa.
Czy ktoś mi pomoże uzupełnić braki wiedzy?