





Słowo gotyk pochodzi od starożytnego plemienia Gotów, zaś wiele stuleci później ponowne zastosowanie odnalazło w odniesieniu do architektonicznego stylu średniowiecznej Europy.
Od XVII wieku zaczęto go używać w nowym znaczeniu — w stosunku do prądów literackich i malarskich. Gotyk oznaczał stan ducha wielu artystów w XVII-wiecznej i późniejszej Europie, opisywał to, co działo się równolegle w kilku dziedzinach sztuki. Warto zauważyć, że gotyk nie jest uważany przez historyków sztuki jako autonomiczny nurt w malarstwie i architekturze. Zgodnie z przyjętą powszechnie klasyfikacją należałoby go więc traktować jako trend rozwijający się wyłącznie w obrębie Baroku.
Jedną z najważniejszych funkcji gotyku jest obracanie niepokojów, mglistego lecz istniejącego strachu przed tym co nastąpi w przyszłości, w suspens. Powieść gotycka skrzętnie zbiera te luźne niepokoje i wplata je w fabułę. Gotyk nie patrzy w przyszłość, lecz odwołuje się do przeszłości, do legend, mrocznych sił, które, choć nienamacalne, zdają się wpływać na nasze losy. Gotyk jest sztuką mówiącą o nawiedzeniu, ale też i opętaniu. Ma jednocześnie niepokoić, ale i wzbudzać pożądanie, wszystko bowiem, co nieznajome i straszne — przynajmniej w gotyckiej poetyce — jawi się jako piękne.
Gotyk należy traktować jako pierwotną formę horroru, posługującą się ściśle określoną rekwizytornią: zamczyskami, księżycem w pełni, cmentarzami, klątwami, zdradą i morderstwem. Gotyk z XVII i XVIII wieku wyrastał ze specyficznej epoki będącej odpowiedzią na harmonię Renesansu, napełniały go mroczne barwy i lęk przed przyszłością. Jego twórcy spoglądali wstecz, ale z użyciem specyficznej optyki. Mrocznej i nostalgicznej zarazem.
Źródło grafiki: (C) Piotr Mańkowski
Tagi: gotykhorrorliteratura
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Był też nurt malarstwa gotyckiego. Kolejną cechą malarstwa gotyku był realizm przedstawianych postaci i ich otoczenia. Artyści wywodzący się z tego nurtu z chirurgiczną wręcz precyzją oddawali nawet najdrobniejsze szczegóły i wyjątkowy nacisk kładli na uwydatnianie indywidualnych cech malowanych postaci. Chętnie operowano światłocieniem. Tematem wiodącym w malarstwie gotyckim były sceny sakralne, jako że w życie społeczne było w ówczesnym czasie nierozerwalnie związane z kościołem. Dzieła te pełne były symboliki i metaforycznych przesłań.