



W pewnych warunkach można oszukać mózg, by miał wrażenie, że oko jest zamknięte, mimo że faktycznie jest dalej otwarte.
Efekt został odkryty przez zespół badaczy, Uta Wolfe, Jacoba Comee i Bonnie Sherman i opisany w artykule w specjalistycznym periodyku 'Percepcja i psychofizyka', opublikowanym w 2007 roku. Zespół badał uwarunkowania postrzegania zmysłowego, w szczególności wyczucia położenia i jak jest ono wspomagane lub zniekształcane przez zmysły.
W trakcie badań opracowano prosty eksperyment. Trzeba wejść do zaciemnionego pokoju, ale nie zupełnie ciemnego, może dostawać się do niego odrobina światła przez szparę w drzwiach. Następnie trzeba odczekać aż oczy dostosują się do ciemności i zaczną dostrzegać zarysy przedmiotów w pokoju. Teraz zamykamy prawe oko, zakrywamy je ręką i utrzymując zakryte włączamy światło na tyle długo żeby lewe oko się przyzwyczaiło do jasności, zwykle wystarcza minuta. Po wyłączeniu światła odsłaniamy prawe oko i rozglądamy się po pomieszczeniu. Powstaje chwilowa iluzja, że lewe oko jest zasłonięte powieką.
Ponieważ nie widzimy swojej własnej powieki, wyczucie jej położenia jest wspomagane przez informacje o względnej ilości światła docierającego do lewego i prawego oka. W eksperymencie ilość światła jaka dociera do oczu w ciemnym pokoju jest taka sama, natomiast w związku z tym że jedno oko jest przyzwyczajone do ciemności, a drugie nie, to dla tego drugiego względna ilość światła jest o wiele mniejsza. Mózg interpretuje taki zestaw sygnałów z oczu serwując świadomości wrażenie, że lewa powieka jest zamknięta. Sytuacja wraca do normy kiedy lewe oko z powrotem przyzwyczai się do ciemności.
Źródło grafiki: (C) Piotr Mańkowski
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.