

W wielkiej hali po sterowcach nieopodal Berlina urządzana jest unikalna w Europie zadaszona tropikalna wyspa, niczym luksusowy orbitalny habitat z filmów SF.
Niegdyś teren w miejscowości Halbe, jakieś 60km od Berlina, był lotniskiem wojskowym. Po zburzeniu muru berlińskiego, teren objęła prywatna firma CargoLifter, która za kwotę blisko 80 milionów euro wybudowała olbrzymią hale z przeznaczeniem na sterowce transportowe. Nadzieje na intratny biznes nie spełniły się i CargoLifter upadł, natomiast hala w postaci wielkiej obłej kopuły została. Hala zadasza powierzchnię 6,6 hektarów i jest największym samonośnym hangarem na świecie, dla porównania powierzchnia ruchomego dachu Stadionu Narodowego w Warszawie to 4 hektary. Wysokość hali sięga 107 metrów, co oznacza że zmieściłaby się w niej Statua Wolności razem z cokołem. Imponujące rozmiary, tylko co z takim kolosem zrobić, żeby na siebie zarabiał?
Obiekt został sprzedany konsorcjum z Malezji, które zaproponowało pomysł tropikalnego parku rozrywkowego. W jego skład wchodzi las tropikalny z prawdziwymi palmami i innymi gatunkami roślin, wioska z budynkami wzorowanymi na tych z Bali i Borneo, zatoka Morza Południowego, baseny, zjeżdżalnie, plaże i oczywiście leżaczki, dużo leżaczków. Temperatura w obiekcie wynosi 26 stopni, temperatura wody 28 stopni, wilgotność powietrza wynosi ponad 60% . Na terenie wyspy znajduje się też zespół saun, sztuczne gejzery, grota z mgłą. Zwiedzający mogą grać w mini-golfa, a także spróbować lotów balonem na uwięzi oraz swobodnym. Obiekt jest czynny całą dobę przez cały rok, chętni mogą również przenocować na plaży.
Z różnic wobec prawdziwych tropików, w środku jest na pewno ciemniej. Poszycie dachu nie przepuszcza zbyt dużo światła, dlatego w południowej ścianie, przy zatoce, zrobiono modyfikacje oryginalnej konstrukcji. Wykonano tam wielkie okno, ze specjalnej przezroczystej folii, która przepuszcza naturalne światło słoneczne, w tym promieniowanie ultrafioletowe, na czym korzystają rośliny, a także turyści mogą się nieco opalić. W oryginalnym hangarze na sterowce końce kopuły mogły się otwierać, a właściwie rozsuwać, umożliwiając wlot i wylot statków powietrznych, obecnie wrota te są na stałe zamknięte.
Źródło grafiki: flickr.com
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Bliżej i taniej niż na Kanary 🙂