





Trzydzieści lat temu ludziom wydawało się, że w XXI wieku roboty zdominują ludzkie życie. Przewidywania nie sprawdziły się, ale każdy entuzjasta może zbudować swojego robota.
Lego Mindstorms EV3 jest najnowszym wydaniem systemu do konstruowania i programowania robotów, dostępnym w sprzedaży od września 2013 roku. W ciągu trzech lat spędzonych na przygotowaniu tej wersji, unowocześniono stylistykę, ulepszono sprzęt oraz oprogramowanie.
Mózgiem systemu jest programowalny „inteligentny” klocek EV3, to on jest komputerem centralnym i to dosłownie. Klocek ten ma własny mały ekran, klawisze, działa pod kontrolą systemu operacyjnego Linux. Ma swoją pamięć RAM, porty do podłączania czujników i silniczków, porty USB i Bluetooth do podłączania do dużego komputera oraz własne zasilanie bateryjne. EV3 jest sterownia robota, zawiaduje wszystkimi czujnikami i serwomotorami według zadanego programu.
Serwomotory to mięśnie robota, są w dwóch rodzajach, duże zapewniają większą siłę, kosztem większych gabarytów i powolności działania, średnie mają bardziej kompaktowy rozmiar i są szybkie, kosztem mocy. Umożliwiają robotowi samobieżne poruszanie się, sięganie po przedmioty i inne działania wymagające przemieszczania się w przestrzeni. Szkieletem robotów są klocki znane z serii Lego Technics.
W skład zestawu wchodzą też róznego rodzaju czujniki, które są dla robota zmysłami. Czujnik dotyku rozpoznaje trzy stany, dotknięcie, zderzenie i zwolnienie. Przy jego pomocy można zaprogramować robota aby jechał aż do napotkania przeszkody, bądź wykrywał kiedy otworzą się drzwi. Czujnik koloru rozpoznaje siedem różnych kolorów i mierzy natężenie światła. Dzieki niemu robot może rozróżniać przedmioty przy sortowaniu lub kierować się jak ćma do lampy. Czujnik podczerwieni wykrywa obiekty przed sobą, w celu np. ominięcia ich, a także rozpoznaje komendy wydawane robotowi z pilota.
Siłą Mindstorms jest dopracowanie elementów i systemu jako całości, pod tym względem jest produktem unikalnym. Konstruktor ma do dyspozycji elementy, które w łatwy sposób można łączyć na wiele sposobów oraz środowisko programowania, które jest intuicyjne i polega na łączeniu odpowiednich bloczków akcji i decyzji. Wgrywamy program do mózgu robota i od razu widzimy go działaniu. Robotem można też przy pomocy odpowiedniej aplikacji sterować za pomocą telefonu z system Android lub iOS.
Więcej informacji na oficjalnej stronie Lego Mindstorms
Źródło grafiki: robotsquare.com
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.